Konseptdesign

Ved nyåpning eller revitalisering av butikker, kafeer, restauranter etc. kan jeg bidra med utvikling av et spennende konseptdesign.

Et konseptdesign tar utgangspunkt i en forretningside og søker å finne en utforming, et design, et image og en identitet som gjør forretningsideen synlig og salgbar. Her handler det om å samkjøre alle elementer i forretningen for å underbygge en og samme identitet. Her kan man jobbe med alt fra logo, markedsføring, bæreposer, uniformer, varebeholdning, interiør, utstilling etc. Jo større sammenheng det er mellom disse elementene, jo tydeligere blir forretningens identitet. Jo tydeligere identitet en forretningside har, jo synligere blir den i markedet. Dette vil igjen gjøre det lettere å treffe den ønskede kundegruppen og på den måten oppnå større salg.

konseptdesign

Her er et eksempel på et konseptdesign som er laget kun ut ifra et navn «Honey honey», og et ønske fra kunden om å selge honning. Konseptideen ble da at dette kunne være en liten dessertkafe hvor man også kan kjøpe honning og lignende produkter. Hele konseptet er bygget opp rundt honning, bier, blomster, sødme og også da symbolet med «blomstene og biene». Ideen ble derfor at dette skulle kunne være den perfekte dateing-kafe med et litt «lekent» og flørtent image, men på en stilfull og gjennomført måte. En plass man går på sin første date, andre date, ukentlige date, flere par sammen eller bare noen gode venner.

Her ser man at allerede ved utformingen av lokalet, vinduer og dører, har man tatt hensyn til konseptideen. Det er tydelig det sekskantede mønsteret fra honningen som er inspirasjonen her.
IMG_0671

Stolene er tenkt som kronblad og hver sittegruppe utgjør til sammen en blomst. Bordene har hentet sin inspirasjon fra rennende honning og stripene i tapetet fra bienes kropp. Den sekskantede formen går igjen i hyllene bak disken. Her er det stort utsalg av honning.
IMG_0675

Også uniformene følger konseptideen. Her var tanken at det skulle være stilfullt, men lekent. De ansatte er da «bier» som flyr «fra blomst til blomst» og tar bestilling.
IMG_0676

Posene må ha det samme stilfulle og lekne uttrykket. Sort og gull gjør det elegant og moderne mens den lille bien (logoen) på siden gjør det hele litt morsomt og flørtete.

Selv varebeholdningen forholder seg til konseptet. Salgsproduktene skal handle om flirt, teasing og «get in the mood». Forslaget er derfor produkter som kaffe, honning, røkelse, badeoljer, masasjeoljer, duftlys, sukkertøy, små poesibøker om lyst og lengsel, giftbags med kombinasjoner av ulike produkter etc.

Dette er et lite eksempel på hvordan man kan utarbeide et konseptdesign. Mulighetene er uendelige.